コージの海外バレー放浪記(Koji's Overseas Volleyball Wandering)

還暦を前に海外で奮闘するオヤジ物語!!

Made in Japan!!

    


日本ブランドについて記載したのは何年前だったでしょうか?

まだ、父が健在の時でしたね〜(父は2019年8月他界)

写真はオニツカタイガーシューズ。

私が中1時(1977年)に買って貰ったバレーボールシューズが「オニツカタイガー』でした。

当時3000円だったような・・・

あの当時は“”オニツカタイガー“と・・・(ブランド名がわかりません。プーマラインが2本)がありましたね。(他のブランドもあったかもしれない)

そして同時期に、美津濃が”Mラインシューズ“が販売開始。

同級生が“Mラインシューズ“を購入し『へ〜、これがMラインか〜』と珍しがったことを覚えてます。

 

そして、“オニツカタイガー“から”アシックスタイガー“へ変わったのが高2(1982)の時だったような記憶が・・・

1984年美津濃がMIZUNOになり”Mライン“から”ランバード“に変わって行きました。

私はバレーを初めた時からタイガーライン一筋でしたが、大学2年時(1984年)に初めてMizunoブランドに身を包むことになったのです。

チームメイトが新作の“ランバードシューズ”を貰うなか私だけサイズ(29cm)がなくMラインシューズだったのを覚えています😅

大学がMIZUNOブランドでしたが、練習シューズはアシックスに拘りがありましたね〜

卒業後はバレーの名門日立へ入社。

やはり契約社会ですのでMIZUNOを使わざる得ない状況でした。

ある時、アシックス履いて練習参加してたら先輩コーチから叱られた記憶あります。ははは・・・

 

昔は世界のチームはasicsか?MIZUNO?の日本ブランド使用でしたが、2023年現在海外諸国多種ブランドと契約するようになりましたね〜

 

一昨日、ランバードシャツ着用選手に、asics、MIZUNOの歴史説明をしたところでした。(笑)

ちなみに、このasics、MIZUNO両ブランドヒストリーは、私のコーチンセミナーの最後の方雑談会にて語っております。

※上記の内容は私の記憶を元に記載しております。

事実と異なることもあろうかと思いますがご了承くださいませ。

       


How many years ago was it when you wrote about Japanese brands?

It was when my father was still alive (he passed away in August 2019).

The photo is of Onitsuka Tiger shoes.

The volleyball shoes that I was given when I was in middle school (1977) were "Onitsuka Tiger".

I think it was 3000 yen at the time...

At that time, there were "Onitsuka Tiger" and ... (I don't know the brand name. There were two Puma lines).(There may have been other brands as well.)

At the same time, Mitsuno started selling “M line shoes”.

I remember a classmate buying "M-line shoes" and thinking, "Oh, is this the M-line?"

 

And I remember when I was in my second year of high school (1982) when I changed from "Onitsuka Tiger" to "ASICS Tiger"...

In 1984 Mitsuno became MIZUNO and changed from "M line" to "Lanbird".

Ever since I started playing volleyball, I have been devoted to the Tiger Line, but when I was in my second year of college (1984), I wore the Mizuno brand for the first time.

I remember that while my teammates received the new "Lanbird shoes", I was the only one who didn't have a size (29cm) and had M line shoes😅

The university was MIZUNO brand, but I was particular about Asics for practice shoes ~

After graduating, he joined Hitachi, a prestigious volleyball team.

After all, it was a contract society, so we had no choice but to use MIZUNO.

I remember being scolded by a senior coach one time when I was wearing Asics and participating in practice. Ha ha ha...

 

The day before yesterday, I was explaining the history of asics and MIZUNO to players wearing lanyard shirts😀

By the way, this asics and MIZUNO brand histories are mentioned at the chat session at the end of my coaching seminar.

*The above information is based on my memory.

Please understand that it may differ from the actual situation.

 

Koji Tsuzurabata - HLV ngoại duy nhất ở giải bóng chuyền trẻ toàn quốc 2023 tại Trà Vinh